Niestety, trudność z zastąpienia ich nie zawsze wynika li tylko z ich kompetencji, ale także z tego, że zazdrośnie strzegą swej wiedzy i nie dokumentują pracy.
Tego typu postawa może wynikać z różnych przyczyn. Chyba najbardziej typowe to:
- Zazdrość, że sami ponieśli duży nakład pracy na naukę, a inni mieliby tę wiedzę otrzymać "na talerzu".
- Chęć utrzymania uprzywilejowanej pozycji poprzez niedopuszczanie konkurencji.
- Lenistwo - "po co to dokumentować, każdy może sobie przejrzeć listę procesów i przegrepować /etc", "to oczywiste" itd.
Nikt nie oczekuje, że ekspert podzieli się całą swoją wiedzą za darmo. Ale sytuację, w której tego typu postawy blokują upowszechnienie wiedzy w zakresie potrzebnym do pracy zespołu, uważam za szkodliwą.
Miałem kiedyś przyjemność kierować zespołem administratorów IT. Wiedza o utrzymywanych systemach była rozproszona w głowach różnych osób, w tym także byłych pracowników. :) Kilkugodzinny czas rozwiązania awarii z SLA był nie do utrzymania.
Jednym z moich pierwszych ruchów było wprowadzenie wiki i zachęcenie zespołu do dokumentowania utrzymywanych systemów: stanu obecnego (AS-IS) oraz Przypadków Użycia dotyczących tych systemów (np. cykliczne czynności administracyjne lub sposób rozwiązywania typowych zgłoszeń dotyczących danego systemu). Chodziło o osiągnięcie stanu, w którym każdego można zastąpić - przynajmniej krótkookresowo.
Zalety wiki to m.in.
- łatwość edycji dokumentów - klikasz "edytuj" i piszesz, nie myślisz o rozdziałach, czcionkach itd.
- tworzenie sieci powiązanych dokumentów - wiki rośnie za "skojarzeniami", w miejscach gdzie są najbardziej palące braki
- brak rygoru co do struktury i kompletności - dokument może mieć na początku kilka zdań i stopniowo się rozrastać
- podążanie za zmianami w systemach - klasyczna dokumentacja projektowa jest bardzo obszerna i ma tendencję do utraty aktualności
Zebranie głównej wiedzy operacyjnej na wiki pozwoliło na jej upowszechnienie w świadomości administratorów i podniosło jakość usług świadczonych przez zespół. To z kolei umożliwiło swobodniejsze planowanie dyżurów oraz urlopów. Nie zagroziło zaś niczyjej pozycji zawodowej. :) Ułatwione było także wdrażanie nowych pracowników - zamiast pytać o wszystko bardziej doświadczonych kolegów, poszukiwania wiedzy rozpoczynali od wiki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz