- zrobienie wrażenia na użytkowniku ;-) np. "jesteś z Pcimia Dolnego, PL"
- ograniczenie praw do publikowanych treści tylko dla wybranych krajów, np. dystrybucja strumienia wideo tylko w EU
- inteligentny dobór reklam, np. "Gorąca Zuzia z Pcimia Górnego czeka, byś do niej zadzwonił"
- kierowanie ruchu na różne farmy serwerów, np. klienci TP na farmę za granicą ;-)
- kierowanie ruchu z różnych krajów na różne łącza lub jego degradacja, np. ograniczenie ruchu z dalekich krajów, punktowanie połączeń z serwerów pocztowych z egzotycznych krajów jako potencjalnych spamerów
- uzyskanie wiedzy biznesowej, kim są użytkownicy naszej usługi
- itp.
- sprawdzenie sufiksu domeny odwrotnej, np. "101.100.77.212.in-addr.arpa" to "wp.pl", zatem Polska - ale to działa tylko dla adresów z domeną odwrotną w domenie krajowej
- sprawdzenie alokacji IP we whoisdb danego RIR, np. obiekt netnum obejmujący adres 212.77.100.101 zawiera atrybut country: PL.
- sprawdzenie tablic BGP, ustalenie AS i właścicielstwa danego AS we whoisdb
- sprawdzenie w publicznych lub prywatnych bazach geolokalizacji, dostępnych przez WWW lub DNS, np. 42.pl/pl/
- itp.
Do repertuaru możliwości będzie można wkrótce dołączyć atrybuty geolokalizacji language i geoloc z RIPE whoisdb: Geolocation Prototype for RIPE Database. Zapewne na razie danych tych nie będzie zbyt wiele ;-) ale w kolejnych latach zyska być może na znaczeniu. Atutem dedykowanych atrybutów w bazie whois jest nie tylko ustalony format danych, ale także łatwość jej weryfikacji i aktualizacji, w przeciwieństwie do niekoniecznie rzetelnie aktualizowanych baz geolokalizacyjnych różnych serwisów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz